پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151098
دعواي مخابرات و شرکت‌هاي اينترنتي سر چيست؟
تاریخ انتشار : 1394/01/31 08:16:42
نمایش : 1412
در حاليکه کاربران بسياري از کم‌فروشي اينترنت يا غيب شدن شارژ‌هاي خريداري شده‌شان مي‌گويند اما مسئولان ارتباطي کشور گويا اصلا چنين موضوعي وجود ندارد آن را تکذيب مي‌کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مديران و مسئولان بخش خصوصي اينترنت شب گذشته به يکباره با تغيير موضوع گفت‌وگوي ويژه خبري به استوديوي سيما رفتند و به گفت‌وگويي نسبتا جنجالي با هم پرداختند.

در حالي داود زارعيان سخنگوي مخابرات ايران و احمد نخجواني مدير عامل شاتل شب گذشته به برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري دعوت شدند که پيش از آن قرار بود بحث بر سر "توسعه اينترنت و کارت زرد به وزير ارتباطات" با حضور چند تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي باشد اما موضوع برنامه به "مشکلات پهناي باند و توسعه اينترنت" تغيير يافت.

پيش از آغاز گفت‌وگو بين اين دو چهره، گزارشي با عنوان صداي مردم پخش شد و مردم از موضوعاتي نظير راضي کننده نبودن سرعت اينترنت، اختلال، قطع و وصلي‌ها، تفاوت کيفيت اينترنت در دانشگاه و منازل، گران بودن آن، محدود بودن پورت‌هاي مخابراتي، به اشتراک‌گذاري پهناي باند بين چند مشترک و حجم‌خوري مشترکان اينترنت پرسرعت گلايه کردند.

*چرا مردم از اينترنت ناراضي هستند؟*

هر کدام از ميهمانان در ابتدا درباره علت نارضايتي مردم از اين وضعيت گفتند؛ زارعيان درباره اين موضوع گفت: انتظارات مردم با توسعه IT در دنيا بالاتر از حدي رفته است که ما سرويس مي‌دهيم و بنابراين طبيعي است که نارضايتي وجود داشته باشد.

نخجواني هم درباره اين موضوع گفت: کاربري اينترنت خيلي فرق کرده و تعداد آدم‌هايي که در يک منزل از اينترنت استفاده مي‌کنند بسيار بيشتر شده است. انتظار داريم از مصارف اينترنت در دنياي توسعه يافته بتوانيم استفاده کنيم و از همان اپليکيشن‌ها و ويدئوهايي که کاربران کره‌ جنوبي با پهناي باند ۵۰ مگابيت بر ثانيه استفاده مي‌کنند، بهره ببرند اما کاربر ايراني در خيلي از شرايط مجبور است با ۵۱۲ کيلوبيت بر ثانيه کنار بيايد.

*گلايه بخش خصوصي از مخابرات سر چيست؟*

مدير عامل شاتل در ارتباط با انتقاداتي که نسبت به مخابرات وجود دارد، گفت: کسانيکه روي کيفيت اينترنت تأثيرگذار هستند، وزارت ICT به عنوان وارد کننده و توزيع کننده اينترنت در مراکز استاني و بعد بستر مخابراتي مشتمل بر اِدج و اَکسس است تا ما بتوانيم پهناي باند را به منازل مردم برسانيم. آنچه کشور از آن رنج مي‌کشد لايه‌اي هست که به مخابرات مربوط مي‌شود.

وي افزود: قبلا مشکلاتي در ارتباط با زيرساخت وجود داشت اما طي يک سال و نيم گذشته در ارتباط با کمبود پهناي باند تحولي رخ داده است. خيلي از شرکت‌ها براي رساندن پهناي باند مجبور بودند با پهناي باند جيره‌بندي شده مواجه باشند اما طي يک سال گذشته پهناي باند اينترنت بيش از ۲ برابر شده است.

نخجواني در ارتباط با اينکه مردم چنين افزايشي را در سرويس‌هاي خود حس مي‌کنند؟، گفت: بله احساس مي‌‌کنند. البته خيلي از اعتراضات مردم نيز به جاست زيرا آنها سنجش‌شان براساس نياز و تقاضايي است که دارند.

او در پاسخ به اين سوال که اعتراض نسبت به قطع شدن اينترنت، به نظر شما يک نياز حداقلي نيست؟، گفت: درباره قطع شدن صحبت نمي‌‌‌کنم. ما بر روي بستر مخابراتي اينترنت را به درب منازل مي‌رسانيم و زمانيکه مشکلي در ورود پهناي باند تا مراکز استان نيست و بعد از آنجا مشکل وجود دارد، قطعا مخابرات مقصر است. حال يا بستر انتقال مراکز داخل شهرها مشکل مخابراتي دارد و نمي‌‌تواند پاسخگوي اين نياز باشد يا قديمي است.

*مخابرات خصوصي شده، شرکت‌هاي PAP را بالا کشيد*

زارعيان هم با بيان اينکه شرکت‌هاي ارائه دهنده خدمات اينترنت پرسرعت (PAP) از مخابرات سرويس مي‌خواهند اما هزينه‌هاي لازم را نمي‌‌دهند و همين منجر به سرويس‌دهي کُند در بعضي بخش‌ها مي‌شود، اظهار کرد: اتفاق جالب اين است که مخابرات سال ۸۷ خصوصي شد و اگر بناي توسعه اينترنت را دو دهه يا ۱۴ سال بگذاريم، شرکت‌هاي PAP تا زمان خصوصي شدن مخابرات کمتر از ۲۰۰ هزار پورت ADSL واگذار کرده بودند اما در پنج سال اخير بيش از ۲ ميليون پورت واگذار کرده‌اند و اين نشان از همکاري مخابرات با انها دارد.

وي با بيان اينکه دلايل چيز ديگري است، تصريح کرد: اينترنتي که در سال ۸۵ يا ۸۶ به قيمت ۹ هزار تومان واگذار مي‌شد و بابتش هزار تومان هزينه رانژه گرفته مي‌شد طي اين سال‌ها و با تورم هيچ تغييري نکرده است؛ پس از سمت مخابرات هيچ افزايش تعرفه‌اي را شاهد نبوديم.

*هرگونه تبعيض به نفع مخابرات موضوعيت ندارد*

سخنگوي مخابرات در پاسخ به اين سوال که معتقديد بايد هزينه اينترنت گران مي‌شد؟، گفت: تعرفه جهاني اينترنت به نسبت ايران بسيار بالاست اما از طرفي مشترکان اينترنت نيز زياد هستند و هزينه‌هايشان جبران مي‌شود.

وي درباره انحصاري بودن مخابرات نيز عنوان کرد: مخابرات قبلا انحصاري بود اما الان ديگر نيست. در بخش ارتباطات ثابت چون صرفه وجود ندارد علي‌رغم ارائه مجوزهاي لازم از سوي رگولاتوري اما کسي فعال نشده است.

او زيرساخت‌هاي ارتباطي را صرفا در اختيار مخابرات دانست و به سوال اينکه همين انحصار موجب برخي تبعيض‌ها به نفع مخابرات مي‌شود؟، اينگونه پاسخ گفت: اگر هم فرض بگيريم که چنين تبعيضي وجود داشته است اما اخيرا با توجه به الحاقيه‌اي که به پروانه مخابرات خورد و مفاد آن توسط ما پذيرفته شد، اين بحث بي معني شده است.

*طبق قانون با مخابرات حساب و کتاب مي‌کنيم*

نخجواني همين لحظه به بحث آمد و با اعلام انتقادات فراوان نسبت به صحبت‌هاي زارعيان ابراز کرد: تمام مشکلات ما از سال ۸۷ که مخابرات خصوصي شد، به وجود آمد در حاليکه هيچ مشکلي با دولت نداريم و در دو سال گذشته اتفاقاتي در زمينه زيرساخت و تأمين پهناي باند حاصل شد که مثبت بود.

وي با رد اينکه هزينه سرويس و خدمات از سوي بخش خصوصي به مخابرات پرداخت نمي‌شود، گفت: اگر گفته مي‌‌‌شود پول کمي به مخابرات مي‌دهيم بايد بگويم که تابع قانون هستيم؛ از قيمت تمام شده اينترنتي که به مشتري مي‌دهيم ۴۰ درصدش به مخابرات پرداخت مي‌شود. کسي که هم رقيب ماست و هم در جايگاه انحصاري نشسته است.

او خاطر نشان کرد: تمام موارد نشان مي‌دهد که مخابرات در جايگاه انحصاري نشسته است و اما اينکه گفته مي‌شود شرکت‌هاي PAP کم کار هستند نيز بايد بگويم که همين الان صدها هزار مشتري علاقمند هستند از شرکت‌هاي خصوصي سرويس بگيرند اما نمي‌توانند.

*سوالي که منجر به طفره رفتن شد*

زارعيان با طرح سوالي مبني بر اينکه شرکت‌هاي PAP در چند شهر حضور دارند؟ از نخجواني خواست که پاسخ دهد و وي هم با طفره رفتن گفت: در تمام شهرهايي که امکانات داده شود حضور خواهيم داشت؛ در صدها شهر حضور داريم ولي نکته‌اي هست که مخابرات به ما امکانات نمي‌دهد.

*PAPها در روستاها حضور ندارند*

زارعيان هم با بيان اينکه سياست يکسال اخير مخابرات و وزارت ارتباطات حمايت از PAPهاست، گفت: نکته مهم اين است که براساس اعلاميه اصول جامعه اطلاعاتي تا سال ۲۰۱۵ همه شهرها و روستاهاي کشور بايد تحت پوشش اينترنت باشند و به عبارتي همه مردم بتوانند از اينترنت استفده کنند اما PAPها به دليل موضوعات اقتصادي قادر به حضور در روستاها نيستند. در شهرهاي کوچک هم اصلا حضور ندارند.

*درخواست نصب ۶ ميليون پورت پرسرعت و مخالفت مخابرات*

همين يک جمله کافي بود تا نخجواني به صراحت منکر آن شود و بگويد: قبول ندارم. پروانه ما وارد سال يازدهم شده است. دوستان مخابرات مي‌گويند در يک سال گذشته رويکردمان حمايتي بوده در شرايطيکه ميليون‌ها پورت پرسرعت را واگذار کرده‌اند و به ما امکانات نداده‌اند.

مدير شاتل اذعان کرد: در زمان دولت قبل بارها نامه زديم و به شوراي رقابت هم گفتيم که حاضريم تمام نقاط شهري و روستايي را پوشش دهيم و ۶ ميليون پورت نصب کنيم اما مخابرات مخالفت کرد.

*نمونه همکاري مخابرات و بخش خصوصي در مازندران تجلي يافت*

زارعيان هم اين موضوع را قبول نکرد و با طرح سوالي از نخجواني بار ديگر خواست که جواب وي را بدهد و بگويد از هزار و خورده‌اي شهر چقدر پوشش دارند؟، که نخجواني اينطور گفت: نمونه بارزي را بگويم که در استان بزرگي مثل فارس، بعد از شيراز، کازرون، فسا، لار، مرودشت و جهرم قرار دارد.

اوافزود: سابقه نشان مي‌دهد که به مدت دو سال و نيم معطل بوديم تا مخابرات در شيراز ترنزميشن در اختيار ما قرار دهد؛ اگر کسي پيگير اين موضوع هست سوابق در دست يازده شرکت PAP موجود است.

مدير شاتل اشاره‌اي به يک همکاري موفقيت‌آميز داشت و گفت: آثار همکاري با مخابرات را مي‌توانيم در مازندران که بيشترين ضريب نفوذ اينترنت را دارد شاهد باشيم. مخابرات در استان مازندران با ما همکاري کرده و به خاطر همين ضريب نفوذ در آنجا بالاتر از ديگر جاهاست.

البته زارعيان شرايط مازندران را خاص ذکر کرد و در اين باره گفت: از اين حيث و فواصل کوتاه بين شهرها، انگيزه زيادي براي شرکت‌هاي PAP بود اما باز هم تأکيد مي‌کنم که مديريت مخابرات در ارائه امکانات به PAPها در شهرها و روستاها هيچ محدوديتي ندارد.

*در فروش اينترنت غش نمي‌کنيم*

مدير شاتل در پاسخ به سوالي که کندي اينترنت به کنار اما چرا حجم‌هاي خريداري شده اينترنت به يکباره غيب مي‌شود؟ آيا اين غش در معامله نيست؟، گفت: انتظار نداشته باشيد جواب اين سوال کلي را بدهم. نکته‌‌اي که هست شرکت‌هاي خصوصي که صدها ميليارد تومان در اين حوزه سرمايه گذاشته‌اند حتما اين هوشمندي را دارند که جان‌شان به جان مشترک بسته است و مي‌دانند نبايد غش در معامله کنند.

وي خاطر نشان کرد: درکجاي دنيا ديديد که يقه بخش خصوصي را به منظور کم فروشي بچسبند؟! بهترين قاضي در بازار مردم هستند و اگر فکر مي‌کنيم کسي غش در معامله مي‌کند بايد رقابت را ايجاد کنيم.

زارعيان هم در اين نکته با نخجواني هم نظر بود و گفت: علي‌رغم اختلاف نظر در بخش اول صحبت‌هايمان اما اينجا با آقاي نخجواني موافقم زيرا هيچ کس دنبال کم فروشي نيست.

*جبهه‌گيري مخابرات و بخش خصوصي در برابر اشتراک اينترنت بين چند کاربر*

قانون اشتراک اينترنت بين چند مشترک هم از ديگر موضوعاتي بود که به آن پاسخ داده شد اما مجري اينگونه پرسيد " چرا بايد اشتراک يک به ۲۵ اينترنت وجود داشته باشد؟"
زارعيان در اين باره گفت: ما براساس قانون، اشتراک يک به هشت را انجام مي‌دهيم.

نخجواني هم عنوان کرد: آنچه از زبان وزير گفته شده به نظرم شيطنت رسانه‌اي بوده است زيرا بحث اشتراک واقعا معني نمي‌دهد و اگر از بخش خصوصي و مخابرات سرويس بگيريد متوجه مي‌شويد که براي يک سرويس ۱۲۸ کيلوبيت بر ثانيه، سرعت باز گذاشته مي‌شود. تقاضاي کاربري اينترنت بالا رفته است.

سخنگوي مخابرات هم با اشاره به اينکه مدت زمان مشابه سال گذشته ميزان مصرف اينترنت در شبکه همراه ۲-۳ ترابايت بود اما اکنون به ۱۳۰ ترابايت رسيده است، عنوان کرد: معني اين افزايش، گسترش حجم استفاده از اينترنت است.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html